Sapa - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van Co en Barbara - WaarBenJij.nu Sapa - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van Co en Barbara - WaarBenJij.nu

Sapa

Blijf op de hoogte en volg Co en Barbara

15 Juli 2015 | Vietnam, Hanoi

Nadat we gistermiddag terug zijn gekomen uit Halong Bay, zijn we eerst maar even Hanoi ingegaan voor een drankje en een maaltijd. Bij ons favoriete cafeetje was nog plek dus daar een heerlijk koud Hanoi-biertje gedronken. Daarna gegeten op de hoek van een straat waar ze heerlijke noedels met kip en groente serveren. We gaan op tijd terug naar ons guesthouse want van daaruit vertrekt om 21:00 uur onze bus naar Sapa. Er is nog een groepje Israëliërs dat ook zit te wachten op de nachtbus. Wanneer er om 21:30 nog geen minibus is gekomen om ons naar de nachtbus te brengen, wordt het groepje wat onrustig; ze vragen zich af of we de aansluiting niet missen. Volgens de dame van ons guesthouse komt alles goed en kan de minibus elk moment komen... Om 21:50 zitten we nog steeds te wachten maar 5 minuutjes later komt er dan toch echt een chauffeur binnenlopen. Hij moet echter alleen ons tweeën hebben, de Israëliërs moeten nog wachten. We worden verzocht achter de man aan te lopen en te wachten op het drukke kruispunt totdat de minibus ons komt ophalen. Daar staan we dan... pas na 10 minuten stopt er een busje en de inmiddels druk telefonerende jongen maant ons in te stappen, pfff. Na 15 minuten komen we aan bij de nachtbus. Tijd om over te stappen. Het is een zogenaamde sleeper waarbij je een soort en met "bedje" hebt waarop je kunt liggen. Na een tijdje vinden we onze draai en gaan de oogjes dicht. We hebben vooraf geen hotel geboekt dus dat moeten we bij aankomst ter plekke regelen. We weten alleen niet precies hoe laat we in Sapa aankomen. Volgens onze eerste berekening zal dat heel vroeg in de ochtend zijn maar aangezien we veel later vertrokken zijn dan verwacht, verwachten we er rond 5:00 te zijn. Gelukkig zijn we er zelfs een half uur later dan gepland en is het buiten al licht. We lopen een stukje door Sapa en stuiten op een ochtendmarkt. Prachtig om te zien! Er wordt echt van alles en nog wat verhandeld. We kijken onze ogen weer uit want er komen hele en halve varkens, vastgebonden op een scooter, voorbij. Na dit ochtendwandelingetje hebben we wel zin in een kopje koffie en een hapje eten. We komen uiteindelijk uit bij een groezelig uitziend hokje waar een vriendelijke vrouw heerlijk geurende rijst aan het koken is. We vragen of ze koffie heeft en breed glimlachend wenkt ze ons binnen. Wij willen liever buiten op het stoepje zitten want het zonnetje komt net door en er is buiten zoveel om naar te kijken. Er wordt tegenover ons namelijk een(scheef) huis gebouwd en het is prachtig om te zien hoe de bouwvakkers hier te werk gaan. Ook komen er nog steeds handelaren uit de omliggende dorpen langs met kruiden, groenten en beesten hoog opgestapeld op fietsen en scooters. Helaas hebben we daar geen foto's met de i-pad mee gemaakt dus die kunnen we hier nu niet laten zien. Na het mierzoete (met gecondenseerde melk) kopje koffie en een broodje gebakken ei met heel veel verse peterselie, plakjes komkommer en ander groen gaan we maar eens op zoek naar een guesthouse. Gek genoeg is er, nadat we de bus zijn uitgestapt, geen toerist meer te bekennen en we vragen ons af waar iedereen gebleven is. Na wat rondgelopen te hebben, informeren we bij een aantal hotels of er plaats is. Drie keer achterelkaar krijgen we te horen dat ze volgeboekt zijn. Oei, was het dan toch verstandiger geweest dit van te voren te regelen? Het vierde hotel is raak. De "receptioniste" geeft ons gelijk een sleutel...eerst maar even vragen wat het kost! Het valt mee voor Sapa begrippen: 250.000 dong (Euro 9.30). De kamer is ruim, heeft een fan(tilator) wat we prefereren boven een aircondition, een eigen badkamer en is best wel schoon. Wat wil een mens nog meer. We kunnen gelukkig meteen inchecken en duiken ons bedje in. Vanmiddag zien we wel weer verder.

De volgende dag is het prachtig weer en huren we voor een dag een scooter, de tocht die we rijden is heel mooi maar de beloofde rijstvelden waar Sapa zo bekend om staat, zien we niet. Ondanks dat zien we hele mooie dingen onderweg (marktjes, prachtige vergezichten, kleine dorpjes) en omdat we de scooter twee dagen hebben gehuurd, gaan we morgen op zoek naar de rijstvelden.

• 15 Juli 2015 - 20:52

Janwinmarkonina:

Leuk hoor dat we jullie nu ook kunnen volgen op waarbenjij.nu. Zo reizen we toch 'een beetje samen' met jullie door Vietnam. Prachtige verhalen en voor ons ook herkenbaar. Behalve dan Sapa, extra leuk dat we daar, op deze manier, ook wat van meekrijgen. We zijn benieuwd naar jullie volgende reisverslagen en zullen jullie zeker volgen. xx liefs Jan en Win en natuurlijk Marko en Nina